2015. szeptember 27., vasárnap

Vigyázz, darazsak!

Sziasztok!
Mily' meglepő, ma is más bejegyzéssel jöttem volna, mint amit most kiteszek.
Viszont ennek megint elég nyomós oka van, ráadásul fájdalmasan aktuális. (egyre jobb leszek ezekben a DE... indokokban)
Ősz van, pont a legrosszabb korszak darázsszempontból. Mármint ők vígan elvannak a rohadó gyümölcsökön meg szüretkor, csak mi vagyunk veszélynek kitéve.
Mit tegyél, hogy megelőzd a támadásukat, vagy ha már megcsíptek? Mutatok néhány praktikát és elmondom, hogy velünk mi történt, most hogy már nem remeg a kezem, ha a billentyűzethez érek.



Nem emlékszem nagyon pontosan, hogy történt, nagyjából így. Teljes sokk alatt álltam,
Egy életre belém égett ma a kép, ahogy az öcsém sikítva fut az udvarról a ház felé, azt kiabálva, hogy "boly-boly-boly". Annyira nem volt magánál, hogy kaptár vagy darázs vagy akármi helyett csak ezt tudta mondani. 
Fogalmam sem volt, mi történt, még csak a sötét felhőt sem láttam (ami egyébként két méterre tőlem éppen egy kecskére szállt rá és csípte össze szerencsétlent) csak automatikusan felment bennem az adrenalin-pumpa és rohantam utána. 
Egyedül voltunk az udvaron, vihar jött, be akartuk engedni a háziállatokat a hátsó udvarról, amikor megtámadták az öcsémet. 
Egyes pont: ne rohanj, ha darazsat/méhet/esetleg többet látsz, mert csak felkapják a vizet. 
Mikor utolértem, alig tudott beszélni, még az udvaron volt, kapucnin keresztül fogta a halántékát. 
Kettes pont: ha feléd szállnak a darazsak és kapucni van rajtad, hajtsd hátra azonnal.
Szerencsére nem a csípések miatt dadogott, csak fájtak neki azok, amiket addig kapott és nagyon meg volt ijedve. Akkor már én is rendesen bepánikoltam. (tudni kell rólam, hogy azt sem bírom, ha valaki mellettem hány, a vérről ne is beszéljünk, de ha a családomból valaki, ráadásul a kisöcsém agóniában sikít a fájdalomtól, az extrán beteszi a fejemben a kiskaput)
Hármas pont: őrizd meg a hidegvéred.
Berohant a házba, hívta a szüleinket, én persze utána. A konyhába kísérték, akkor már sírt és kapkodta a levegőt a fájdalomtól. A pulcsija még mindig rajta volt, bár a kapucnit hátrahajtotta. 
Négyes pont: ha darázs száll rád, esetleg belemegy a pulcsi-kabát-póló ujjába vagy nadrágszárba, zokniba, cipőbe, rögtön vedd le magadról az adott ruhadarabot és ne hagyd a lakásban.
A fejét fogta, mondta hogy fáj. Még a hajában vergődött a rohadék darázs, apa szedte ki és nyomta össze. Lesokkolva álltam az ajtóban, nem tudtam mit csináljak.
Hirtelen öcsi megugrott és hangosan szedve a levegőt, annyit zihált hogy fáj, ott vannak a hátamon, hátranyúlt és nyomkodni kezdte a lapockája fölötti helyet. Egy másik darazsat így nyomott össze, az kiesett a pulcsija alól. 
Akkor anyáék kirángatták a pulcsiból meg a pólóból, közben még egy megcsípte a csuklóján is. 
Hideg zuhany alá állították, aztán kapott ecetes-vizes borogatást az összes csípésre külön-külön, meg persze kalciumot (mivel ennyi helyen összeszurkálták, 1000 mg-ot) is. 
Ötös pont: ha már megcsíptek, sok dolgot lehet tenni. Almát szorítani a csípésre, petrezselyemzöldet pépesítve rátenni, hideg vizet ereszteni rá, ecetes vízzel borogatni. Ami mindenképpen fontos: kalciumot bármilyen formában vigyél be a szervezetedbe és lehetőség szerint feküdj le pihenni egy fél órát. 
Ha nem érzel hányingert, fejfájást, zsibbadást, ha rendesen kapsz levegőt, és nem lázasodsz be, nyugodtan felkelhetsz, még fájni fog pár napig, de nem lesz belőle nagyobb bajod. 
Ha viszont a fentiekből bármelyik tünet előjön, mindenképpen hívj orvost! 

Szerencsére nálunk az első eset történt, nagyobb volt az ijedtség, mint a baj. 
Persze bennem is feljöttek azok a gondolatok, hogy miért nem én álltam ott, ahol abban a pillanatban ő, miért nem rohantam azonnal utána, meg hogy mi lett volna, ha még egy perccel tovább hátul maradok. 
Ugyanis ahol az öcsém állt, öt percen belül az egyik kecskére vagy kétszáz darázs szállt és össze-vissza csípték szerencsétlen állat nyakát, szemét, pofáját, hasát, lábait...
Neki is hatalmas mázlija volt, én pedig egy karcolás nélkül megúsztam. 

Szóval vigyázzatok a darazsakkal/méhekkel ősszel is, nem csak nyáron a vízparton csípnek! 
Vigyázzatok magatokra, sok sikert a következő héthez. 


( a mai bejegyzés valószínűleg szerdán, de legkésőbb jövő hétvégén fog érkezni, ami biztos, az egy Opera!Kalandos beszámoló, ugyanis csütörtökön Pestre utazunk a West Side Story című musical-re.)






Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése